Is het wel verstandig om nu aan een opleiding te beginnen?

Het duidelijkste en eerlijkste antwoord vond je op de website pilotentraining.nl. Direct na het uitbreken van de pandemie in maart 2020 stond daar te lezen:

Regelmatig krijgen wij vragen van (ouders van) jongens en meisjes die piloot willen worden. De selecties van vliegscholen gaan door, ze willen zich inschrijven, maar: is dat wel verstandig?

Vooropgesteld: wij weten het natuurlijk ook niet! We hebben geen glazen bol en kunnen de toekomst niet voorspellen.

Grootste crisis
Een aantal dingen weten we echter wel. De huidige crisis is de grootste in de naoorlogse luchtvaartgeschiedenis. Nog nooit zijn er wereldwijd zoveel maatschappijen in de problemen gekomen. De gevolgen voor piloten zijn enorm. Piloten moeten salaris inleveren, kunnen minder vliegen, mogen op bestemming de hotelkamer niet uit… En het ergste is natuurlijk dat bij vrijwel alle maatschappijen piloten ontslagen worden. Het is, voor zover bij ons bekend, bijvoorbeeld de afgelopen 50 jaar niet voorgekomen dat de KLM piloten heeft moeten ontslaan.

Vliegscholen blijven opleiden
Aangezien vliegscholen commerciële instellingen zijn, zullen ze moeten blijven opleiden om te kunnen blijven bestaan. Ook zijn er natuurlijk veel studenten die zijn gestart vóór Corona nu in verschillende

fases van hun opleiding. Dat betekent dat er naast de enorme aantallen ervaren piloten die nu ontslagen worden, er ook nog eens honderden nieuwe piloten op de markt komen de komende tijd. Stuk voor stuk piloten zonder enige ervaring.

Einde Corona
Vrijwel iedereen gaat er gelukkig vanuit dat Corona tijdelijk is. Het kan echter nog wel een aantal maanden tot jaren duren voordat er een vaccin beschikbaar is. Op het moment dat er een werkend vaccin is, zal dat over de hele wereld beschikbaar moeten zijn voordat het vliegverkeer weer zal kunnen groeien naar een situatie als voor de crisis. Een voorzichtige schatting is dat het 2-5 jaar duurt nadat een vaccin wereldwijd beschikbaar is. En dan zijn er ook voorspellingen dat een groot gedeelte van de zakelijke reizen niet meer nodig zal zijn. Men is immers vertrouwd geraakt met videobellen. Alhoewel dat nooit een vervanging kan zijn voor alle reizen, zullen veel organisaties proberen dat vast te houden in tijden na Corona. De zakelijke reiziger is voor veel maatschappijen een belangrijke inkomstenbron, die dus veel minder dreigt te worden.

Lessen van vorige crises
Bij voorgaande crises in de luchtvaart (9/11, SARS, financiële crisis) hebben pas afgestudeerde piloten het zeer zwaar gehad. Het is namelijk ontzettend lastig om de rente op je schuld te kunnen betalen, je schuld af te lossen, current te blijven (vlieguren maken en theorie bijhouden) en in een levensonderhoud te kunnen voorzien. Zeker als je alleen maar een vliegopleiding hebt gedaan. Velen van hen hebben dan ook noodgedwongen hun droom moeten opgeven. Tot aan de schuldsanering aan toe. Schrijnende verhalen genoeg van jongens van 32 die nog bij hun ouders wonen, een schuld hebben van tegen de twee ton, geen zicht op een uitweg.

Is het dan verstandig om nu te starten met een vliegopleiding?
Volgens ons is het antwoord op die vraag in veruit de meeste gevallen: nee, dat is niet zo verstandig. Je kunt waarschijnlijk veel beter eerst een HBO/WO opleiding gaan doen. Dan heb je in ieder geval een back-up plan, voor als het inderdaad lang gaat duren. Natuurlijk zijn er uitzonderingen. Als je bijvoorbeeld al een opleiding hebt gedaan, wat ouder bent en dit je laatste kans is om nog toegelaten te worden tot een vliegschool. Maar ga dan ook eerlijk voor jezelf na: wat zou het voor mij betekenen als ik de eerste 4-6 jaar na behalen van mijn brevet geen baan vindt. Kan ik dat betalen? Kan ik positief blijven? De concurrentie op de arbeidsmarkt zal de komende jaren moordend zijn. Heb ik daar zin in? Of ga ik voor een leuke andere baan en haal ik een PPL voor in het weekend?

Gevolgen voor pilotentraining.nl
Ook voor ons heeft de crisis enorme gevolgen. Aangezien er bijna geen banen zijn, zijn er natuurlijk ook vrijwel geen trainingen ter voorbereiding op de selecties daarvan. En aangezien wij het eigenlijk niet verstandig vinden om nu piloot te worden zijn we zeer terughoudend in het aanbieden van voorbereiding daarop. Als jij echter persé piloot wilt worden en je hebt er echt goed over nagedacht, dan kunnen we je uiteraard helpen bij de selectie. Dat gebeurt niet in groepjes, maar individueel. 
Kijk voor meer informatie op pilotentraining.nl. Ons advies blijft echter: overweeg het uit te stellen.

Pilotentraining.nl stond toen niet alleen met dit advies.

Ook BALPA, de British Airline Pilots Association, raadde toen mensen af om met een opleiding te beginnen.

Inmiddels is het begin 2022 en de pandemie is door een intensief vaccinatieprogramma, strenge testprocedures en vele lockdowns, op zijn retour. De luchtvaart komt langzaam maar zeker weer op gang. En daarmee trekt ook de vraag naar piloten weer aan. Dus de weg naar de vliegschool ligt weer helemaal open: een verleidelijke gedachte. We weten nu echter hoe onverwacht, hoe snel en hoe dramatisch de situatie in de luchtvaart kan veranderen. Houd dat dus in je achterhoofd wanneer je overweegt om piloot te worden.

Pilotentraining.nl heeft inmiddels bovenstaande tekst weer van de site gehaald. Maar de boodschap blijft actueel:

 Denk goed na of dit het juiste moment is om aan een opleiding te beginnen.

Zorg voor een plan B!

Misschien is het verstandiger om eerst een andere opleiding te volgen waar je je brood voor jou en je (toekomstige) gezin mee kunt verdienen. De kans bestaat dat na het afronden van die opleiding de arbeidsmarkt voor piloten er weer helemaal anders uitziet. En begin daarna aan een vliegopleiding. En mocht het toch anders uitpakken…dan heb je in ieder geval iets om op terug te vallen.

Maar bedenk wel dat als vliegen je droom is, er altijd natuurlijk meer mogelijkheden zijn om die droom te realiseren. Denk eens aan de kleine luchtvaart, aan zweefvliegen, parapenten, deltavliegen. Allemaal (relatief goedkope) mogelijkheden om je droom nu toch te verwezenlijken.

Lees alles over de mogelijkheden van de kleine luchtvaart in Hoe word ik piloot. In deze sector is er door corona gelukkig niet zoveel veranderd.