Creatieve maatschappijen en piloten

Maatschappijen

Heel veel mensen houden van vliegen; vinden vliegen gewoon leuk! Dat zijn mensen die voor hun plezier in een vliegtuig stappen, en niet alleen voor een vlucht A naar B, maar net zo graag voor een trip van A naar A. Juist deze mensen hebben het moeilijk in corona-tijd, en daar hebben maatschappijen slim op weten te reageren.

Vluchtsimulatie

Het begon met een Aziatische maatschappij die inspeelde op de op zich simpele behoefte om gewoon in een vliegtuig te zitten. Liefhebbers werd, tegen een redelijke vergoeding, een vluchtsimulatie aangeboden. Inchecken, instappen, bagage inruimen en gaan zitten in een echte Dreamliner. Na vervolgens enige tijd in de stoel gezeten te hebben, en nadat er wat versnaperingen geserveerd waren, mocht men weer uitstappen. Voor alle duidelijkheid: het toestel was al die tijd geen meter van zijn plaats gekomen, laat staan dat het de lucht in ging. En wat bleek: het liep storm! Er werd op grote schaal van deze mogelijkheid gebruik gemaakt. Deze ervaring voorzag duidelijk in een behoefte.

All you can fly

Air Asia is er op uit om het vertrouwen van reizigers in de luchtvaart te herstellen. Daarom biedt de maatschappij een jaar lang vrijwel onbeperkt vliegen voor slechts 100 euro. Meerdere Chinese maatschappijen nemen dit idee over en komen met een all you can fly aanbod. Met deze acties wordt tevens benadrukt dat vliegen ook tijdens corona veilig is.

Prijsvraag

Een heel ander idee komt van Eurowings. Deze maatschappij vraagt middels een prijsvraag   reizigers plannen te ontwikkelen voor de luchtvaart nà de coronacrisis. Winnaars krijgen een prijs en  hun voorstel zal door de maatschappij uitgevoerd worden. Ook natuurlijk een slimme manier om reizigers aan de maatschappij te binden.

Rondvluchten

Qantas speelt in op de behoefte om te vliegen met een zeven uur durende rondvlucht over Australië in een Dreamliner. Tijdens de vlucht kunnen de passagiers genieten van luxe maaltijden. De vlucht was in 10 minuten uitverkocht.

Vluchten naar nergens

Vergelijkbaar met rondvluchten, maar de Zuid-Koreaanse maatschappijen die deze vluchten verzorgen stellen de passagiers hiermee vooral ook in de gelegenheid om belastingvrij te kunnen winkelen. Dit bleek een schot in de roos: er werd op grote schaal van deze mogelijkheid gebruik gemaakt.

Ombouw tot restaurant

Singapore Airlines maakt van de nood een deugd door een van zijn werkloze A 380’s tijdelijk om te bouwen tot restaurant. En ook voor deze actie is grote belangstelling. Veel mensen willen kennelijk gewoon dolgraag in een vliegtuig zitten. Het liefst als het vliegt, maar als het niet anders kan, dan gewoon op de grond.

Nieuwjaarsvluchten

All Nippon Airways, wellicht geïnspireerd door het succes van Qantas, organiseerde twee nieuwjaarsvluchten. Passagiers, die hier behoorlijk voor moeten betalen, kunnen dan de allereerste zonsopgang van het nieuwe jaar meemaken vanuit een A 380 en een 747. Via de beroemde Mount Fuji komt men dan gewoon weer terug op de plek van vertrek. Ook deze vluchten waren in no time geheel uitverkocht.

Datingvluchten

Onder het motto: Fly! Love is in the air! konden passagiers van EVA Air tijdens speciale speeddatingvluchten kijken of ze de ideale partner konden vinden. Deze drie uur durende rondvluchten vonden plaats op kerstavond, oudejaars-en nieuwjaarsdag. Meet the love of your life, en voel je deelnemer in een romantische film! Lekkere hapjes en goede wijn hielpen bij het scheppen van de juiste sfeer. Binnen de kortste keren waren deze vluchten uitverkocht. Hoeveel koppels hierna nog lang en gelukkig leefden is onbekend.

Mysterie flights

Qantas heeft in de jaren negentig van de vorige eeuw het idee van Mysterie flights bedacht: vluchten naar een onbekende bestemming. In maart 2021, nu de Australiërs niet buiten hun grenzen mogen reizen, heeft Qantas dit idee nieuw leven ingeblazen. Twee mogelijkheden: een eendaagse trip, of een driedaagse geheel verzorgde reis naar een onbekend reisdoel. Op de plaats van bestemming worden allerlei toeristische activiteiten (wijn maken, snorkelen) aangeboden. Prijzen vanaf 450 Australische dollars. In no time waren alle vluchten uitverkocht.

Nieuwe maatschappijen

Maar dat is nog niet alles. De oude pioniersgeest uit de begintijd van de luchtvaart blijkt hier en daar nog springlevend. Want ondanks de pandemie, de vele vliegtuigen op de grond, werkloze piloten en cabincrew, miljarden verliezen en lege luchthavens blijken er toch altijd weer, afhankelijk hoe je er tegen aan kijkt, dappere, optimistische of krankzinnige ondernemers te zijn die een nieuwe maatschappij beginnen. Mensen die, misschien tegen beter weten in, rotsvast geloven in de commerciële luchtvaart.

Peru ziet mogelijkheden voor een staats low cost maatschappij: begin 2021 wordt LAPERU opgericht in de verwachting dat dit het toerisme zal promoten. Breeze Airways in Amerika, en Flyr in Noorwegen verwachten door grote klantvriendelijkheid gecombineerd met het gemakkelijk boeken via een app op je telefoon een marktaandeel te verwerven. Breeze Airways is behoorlijk optimistisch en heeft inmiddels 80 Airbus A-222 in bestelling. Geheel in de geest van de oude Vikingen richten de Noren ook nog een maatschappij op die low-cost naar Amerika gaat vliegen: Norse Atlantic Airways wil met Dreamliners, afkomstig van Norwegian Air de oceaan over. In IJsland start nieuwkomer PLAY met het weggeven van 1000 gratis tickets naar een van de zeven Europese bestemmingen.

Hoe het deze maatschappijen zal vergaan zal de toekomst moeten uitwijzen. Van één nieuwkomer is echter al wel meer bekend. Aerotranscargo NL heeft zich inmiddels weer teruggetrokken.

Piloten

Buschauffeur

Een aantal piloten van Qantas is, nadat ze hun A-380 in de Mojave woestijn in California hadden geparkeerd, achter het stuur van een stadsbus gekropen. Geheel volgens de bekende grap dat piloten eigenlijk gewoon duurbetaalde buschauffeurs zouden zijn. Op Utube staat een filmpje (the Project QANTAS pilots affected by COVID-19) waarin twee van hen hun ervaringen vertellen. Wat bleek, het viel nog best tegen! Met name dat ze zich zo lang achter elkaar moest concentreren waren ze niet gewend. Het is overigens wel hun bedoeling om de kisten straks (op de automatische piloot) weer uit de woestijn terug te vliegen.

Machinist

In Zwitserland zagen de spoorwegen wel brood in de piloten van Swiss. Om het tekort aan machinisten op te lossen en tegelijkertijd de boventallige piloten van Swiss te helpen, kregen deze laatsten de mogelijkheid om zich om te laten scholen tot machinist. Daarbij ging men er van uit dat de piloten aan de eisen voor machinist zouden voldoen zodat ze niet door de selectie hoefden.

Grafmonumenten

Dennis van der Leest had een jongensdroom zoals zovelen: piloot worden! En het liefst helikopterpiloot. Toen hij er echter achter kwam dat er in de helikopterwereld niet zoveel mogelijkheden waren, koos hij voor de burgerluchtvaart. Zijn opleiding kreeg hij bij de toenmalige Dutch Flight Academy in Eelde. Daarna volgde een afwisselende loopbaan, waarbij hij zowel passagiers als cargo vloog. Een bijzondere ervaring was zijn tijd als co-piloot bij BremenFly, een Duitse chartermaatschappij met Jordaanse eigenaars. Dit was een prachtige tijd, het deed denken aan de pionierstijd van de luchtvaart: oude gammele kisten (737-400), te weinig reserve onderdelen, verouderde handboeken, veel improviseren. Niet weten waar je de volgende dag heen zou gaan. Het was één grote familie, de hele crew sliep soms noodgedwongen op één kamer omdat vergeten was een hotel te reserveren. Een fantastische en ook zeer leerzame tijd waarin zijn probleemoplossend vermogen behoorlijk gegroeid is. Hij vertelt hier met veel enthousiasme over. Maar de maatschappij houdt op te bestaan en Dennis komt via TUI en Aerologic Cargo uiteindelijk als captain op de Dreamliner bij Norwegian. Weer een mooie tijd. Norwegian was ook een pionier: als eerste low cost maatschappij werden long haul vluchten gemaakt. En dan komt corona en daarmee een (voorlopig) eind aan de jongensdroom: hij wordt ontslagen.

Maar Dennis gaat niet bij de pakken neerzitten, bij Bremen Fly heeft hij geleerd te improviseren. En hij heeft de ware pioniersgeest.

Via een vriend komt hij in contact met grafmonumenten en alles wat daarbij komt kijken. Nadat hij zich grondig in deze voor hem nieuwe wereld heeft verdiept begint hij samen met zijn vrouw Joyce een eigen bedrijf. (www.vanderleestgrafmonumenten.nl). Over zijn bedrijf praat hij met net zoveel enthousiasme als over de luchtvaart: hoe bevredigend het is om een honderdjarig monument op het familiegraf van een oude boerenfamilie weer helemaal up to date te krijgen, hoe mooi het is om samen met de nabestaanden een passende steen uit te zoeken, hoe inspannend het is om een paar uur op je buik liggend een zerk te repareren. Hij kan er tijden over praten.

Maar zijn jongensdroom is sterk, de lucht blijft trekken! Naast het eigen bedrijf solliciteert hij  en uiteindelijk met succes. Hij loopt tegen een aantrekkelijke vacature bij een Franse cargomaatschappij aan. Helaas is een van de voorwaarden het beheersen van de Franse taal, en zijn kennis gaat niet verder dan twee jaar Frans op de Havo. Maar híj is een pionier, en waagt de gok. Omdat hij veel ervaring met cargovluchten heeft, en ook nog een hoop uren op de Boeing 777, weet hij de selectiecommissie (in het Engels) te overtuigen dat hij toch echt de juiste persoon is. En dat lukt! Vanaf 1 januari 2022 heeft hij een vast contract bij CMA/CGM Air Cargo: standplaats Parijs. Veertien dagen vliegen en dan veertien dagen alle ruimte voor het eigen bedrijf: een ideale combinatie!

Als vliegen je droom is, en het zit soms tegen, geef dan niet te snel op, wees creatief en houd vol!